De platen zelf zijn niet kapot, maar van een aantal platen zijn de klemmen die de platen op hun plek houden losgeraakt. Hierdoor gaan de platen klapperen en omwonenden ervaren daardoor geluidsoverlast. De vloerplaten kunnen niet vanaf de onderkant worden aangedraaid en daarom moeten er eerst platen hoger op de hellingbanen worden losgemaakt. Om veilig te kunnen werken worden de hellingbanen in beide richtingen gestremd. De oostelijke loopbrug bij de Gerrit Krolbrug is wel open voor voetgangers. Fietsers worden omgeleid via de Noordzeebrug en de Oostersluis.
Verkeersregelaars
Vanaf 08.00 begint de aannemer met een aantal voorbereidingen waarna om 09.00 uur verkeersregelaars arriveren. Om 09.30 uur worden de hellingbanen in beide richtingen gestremd, dit duurt tot ongeveer 16.00 uur.
Geen kans op ongelukken
Tot we de losliggende platen herstellen is de kans op ongelukken zeer klein. De constructie is nog steeds betrouwbaar. We kunnen de werkzaamheden helaas niet eerder dan donderdag 8 augustus uitvoeren vanwege beperkte personele inzet tijdens de zomervakantie.
Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
De Gerrit Krolbrug is onderdeel van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD) loopt door Friesland en Groningen en is een van de belangrijkste vaarwegen van Nederland. De waterweg is van groot belang voor de regionale en nationale economie. Rijkswaterstaat is sinds 2014 eigenaar en beheerder van de vaarweg en werkt de komende decennia aan verschillende verbeteringen om een veilige, vlotte en duurzame doorvaart te kunnen garanderen voor onder andere klasse Va-schepen.