Na jaren van het doorsluizen van schepen van en naar het IJsselmeer, wordt het toch wat te druk voor de bajonetsluis. De Lemstersluis is niet meer toereikend genoeg, hier moet een oplossing voor komen!
We zijn in het jaar 1884, de doorvaart door het centrum van Lemmer wordt verbreed voor de toenemende en groter wordende scheepsvaart. Daarbij wordt er een prachtige Bajonetsluis gebouwd, met op het havenhoofd twee kleine gebouwtjes en een sluisdienstwoning in neorenaissancestijl. De sluis mond uit in de vluchthaven van de stad. En als de jaren voorbij vliegen wordt in 1888 de Lemstersluis officieel geopend en in gebruik genomen voor de scheepsvaart.
'Een prachtige Bajonetsluis'
Prinses Margrietsluis
Inmiddels zijn we aangekomen in de jaren 40 van de vorige eeuw. Door de drukte op het vaarwater wordt er besloten om een nieuwe sluis ten westen van Lemmer aan te leggen. En uiteindelijk, in 1949 wordt de Lemstersluis ontlast door de aanleg van de nieuwe sluis in het net aangelegde deel van het Prinses Margrietkanaal.
In de jaren 50, 1952 om precies te zijn, wordt de Prinses Margrietsluis officieel in gebruik genomen. Vanaf dat moment is de Lemstersluis verlost van de scheepsvaart en is de haven activiteit buiten de stad verplaatst. De nieuwe sluis geeft de mogelijkheid voor zowel grote als kleine scheepsvaart en recreatievaart om tezamen hierdoorheen te varen en geeft toegang tot de belangrijkste binnenvaarwegen van Noord-Nederland.
'Vanaf dat moment is de Lemstersluis verlost'
Omdat de Lemstersluis een Rijksmonument is en een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Lemmer en de hoofdvaarweg, varen er nog geregeld recreatievaarders doorheen om te genieten van de prachtige geschiedenis die de havenstad houdt.