In 2021 hebben de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Groningse gemeenteraad een voorkeursvariant gekozen voor de nieuwe Gerrit Krolbrug: een hefbrug met een doorvaarthoogte van 4,5 meter en twee vaste fiets-loopbruggen met een doorvaarthoogte van 9,7 meter. Deze variant is de beste en meeste veilige oplossing voor de weggebruikers en voor de scheepvaart. Bovendien hoeft deze brug vanwege de hoogte minder vaak open dan de voormalige Gerrit Krolbrug. De weg over de brug wordt ingericht als fietsstraat. Daarmee komt er meer ruimte voor de duizenden fietsers die de brug iedere dag passeren.
Een belangrijke fase in de Planuitwerking Gerrit Krolbrug was de variantenstudie. Tijdens dit onderzoek is een aantal varianten onderzocht en zijn er afwegingen gemaakt. Het hele onderzoeksproces en de uiteindelijke uitkomst zijn vastgelegd in het afweegonderzoek. Lees meer over Aanpak en besluitvorming Variantenstudie
Tijdens een overleg op maandag 13 december 2021 met de regionale bestuurders van Noord Nederland, heeft de demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat besloten om de voorkeursvariant Gerrit Krolbrug verder uit werken tot een voorlopig ontwerp. Lees meer over Voorkeursvariant Gerrit Krolbrug vastgesteld
Uit een gedegen onderzoek naar een voorkeursvariant voor de nieuwe Gerrit Krolbrug, blijkt een beweegbare hefbrug met een doorvaarthoogte van 4,5 meter MHWS (Maatgevende Hoge Waterstand Scheepvaart) de variant die het meest tegemoetkomt aan alle belangen. Lees meer over Voorlopig besluit genomen over voorkeursvariant Gerrit Krolbrug
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.