Gerrit Krolbrug
Submenu

Over het project

Waarom

  • In mei 2021 is de Gerrit Krolbrug aangevaren door een schip. De brug bleek onherstelbaar beschadigd te zijn en moest worden verwijderd.
  • Vóór de aanvaring deed Rijkswaterstaat al onderzoek naar mogelijke nieuwe varianten van de brug. De brug was ruim tachtig jaar oud en had last van storingen. Bovendien vraagt het gebruik van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl om een andere brug.
  • De nieuwe Gerrit Krolbrug moet een veilige en vlotte verbinding zijn voor fietsers, voetgangers, automobilisten en andere gebruikers van de brug.
  • Ook moeten klasse Va-schepen vlot en veilig kunnen doorvaren.

Hoe

Het project volgt de MIRT-procedure. We ronden nu de planuitwerkingsfase uit. In 2021 hebben de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Groningse gemeenteraad een voorkeursvariant van de brug gekozen. Deze schets werken we nu uit tot een voorlopig ontwerp. Na een aanvraag wijziging bestemmingsplan en andere juridische procedures, volgt de realisatiefase; de daadwerkelijke bouw van de brug.  

 

 

 

Aanvaring Gerrit Krolbrug

In de nacht van zaterdag 15 mei 2021 is de Gerrit Krolbrug aangevaren door een schip. De brug bleek dusdanig beschadigd dat deze niet meer dicht kon. Door het beweegbare deel van de brug naar de kant te schuiven, werd de vaarweg weer toegankelijk voor het scheepvaartverkeer. Fietsers en voetgangers kunnen via de twee vaste fiets-loopbruggen het kanaal nog oversteken. Geen ideale situatie, zeker niet voor minder mobiele mensen. Daarom worden de trappen van de westelijke fiets-loopbrug (aan de kant van de Westindischekade) vervangen door hellingbanen. Lees meer over deze verbeterde fiets-loopbrug.

 

 

 

Onderzoek naar nieuwe brug

Vóór de aanvaring deed Rijkswaterstaat al onderzoek naar een mogelijke nieuwe brug, als onderdeel van het Programma Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Voor het scheepvaartverkeer was de oude brug namelijk lastig te passeren. De brug was laag en moest voor ieder schip open. Dat had ook consequenties voor het wegverkeer. De Gerrit Krolbrug is namelijk een van de drukste fietsverbindingen van Groningen, met ongeveer 15.000 fietsers die dagelijks de brug passeren. Ook is de vaarweg bij de brug smal, waardoor schepen elkaar niet kunnen passeren.

 

 

 

Voorkeursvariant gekozen

De nieuwe brug moet voldoen aan de eisen die worden gesteld aan een hoofdvaarweg en een veilige en vlotte verbinding zijn voor weg- en scheepvaartverkeer. Hiervoor is een brug nodig met een minimale doorvaarthoogte van 4 meter en een doorvaartbreedte van 54 meter. De afgelopen jaren hebben Rijkswaterstaat en de gemeente Groningen onderzoek gedaan naar mogelijke varianten van de brug. In december 2021 hebben de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Groningse gemeenteraad een voorkeursvariant gekozen: een hefbrug met een doorvaarthoogte van 4,5 meter en twee vaste fiets-loopbruggen met een doorvaarthoogte van 9,7 meter.  

 

 

Sloop oude brug

De oude, beschadigde Gerrit Krolbrug wordt gesloopt. Uit onderzoek blijkt dat de brug niet meer gebruikt of hersteld kan worden. De ruim tachtig jaar oude brug was een bijzonder staaltje techniek en dat willen we wel goed documenteren. Daarom maakt de gemeente Groningen een 3D-scan van de brug. Ook bewaren de gemeente en Rijkswaterstaat enkele unieke onderdelen, zoals de ponton, het draaipunt en het balanskarretje. We bekijken of deze een plek kunnen krijgen bij de nieuwe brug.

 

 

 

Nieuws

 

 

{"tabBasic":{"type":"items","urlProtocol":"http://","useUpdatesFilter":false,"itemType":"65","documentsDisplayType":"folders","twitterType":"username","listIcon":"icon-doc-text","topn":"5","orderBy":"contentPage_dateVisible DESC","showAvatar":true,"showUserName":true,"filterRetweets":false,"targetBlank":true,"personaliseItems":false,"followingOnly":false,"autoHide":false,"showOnlyFollowedUsers":false,"showOnlyFollowingUsers":false,"autoRefresh":false},"pageFilter":{"usePageFilter":true,"pages":"222902"},"layout":{"template":"carousel","showDescription":true,"showDescriptionInList":false,"showEventDescription":false,"showEventImage":false,"showAuthor":false,"showUpdater":false,"showMore":false,"showUserOccupation":false,"showUserExpertise":false,"showUserOrganization":false,"showDate":true,"showImages":false,"carouselCount":"3","carouselShowImages":true,"carouselSlideshow":false,"carouselAutoPlay":false,"carouselDelay":"4000"},"options":{"showAge":false,"showPastItems":true,"showItemsPer":"month"}}

 

 

 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.