Het ontstaan van het kanaal

We graven kanalen. We bouwen bruggen, onderhouden water en wegen. We bedienen vuurtorens en zorgen voor dijkversterkingen. We vechten tegen springtij en stormvloed. Maar bovenal, we doen het samen met mensen.

Al eeuwenlang maken we herkenbaar kleurrijke verhalen en schrijven we geschiedenis. Ter ere van al die mensen en al die authentieke verhalen onthullen we hun essentie. We gebruiken ons verleden om aan de toekomst te werken. We blijven  werken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.

Samen blijven we de allerbeste verhalen maken en historie schrijven!

120 Kilometer aan geschiedenis. Laat je meevaren in een reis door de tijd langs de vaarweg tussen Lemmer en Delfzijl.

De vaarweg bestaat uit drie op elkaar aansluitende vaarwegen: Het Prinses Margrietkanaal, het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal. Een herkenbare, kleurrijke maar vooral waterrijke beleving.


Terug in de tijd

De vaarroute tussen Lemmer en Delfzijl kent een lange geschiedenis. Wist je dat sommige delen al in de dertiende en vijftiende eeuw zijn aangelegd? Door de eeuwen heen zijn alle afzonderlijke delen met elkaar verbonden zoals we die vandaag de dag kennen.

Friesland

Friesland staat bekend om zijn waterrijke omgeving, maar voorheen was het personen- en goederenvervoer vrijwel volledig aangewezen op de waterwegen. Vroeger waren namelijk bijna alle Friese dorpen verbonden met het water.

 

Het oude Kolonelsdiep

We zijn aangekomen in het jaar 1571. De Spaanse stadhouder en bevelhebber Caspar de Robles geeft de opdracht om het huidige Kolonelsdiep te graven. Het Kolonelsdiep was een aaneenschakeling van bestaande vaarwateren, en het zou nog zeker 4 jaar duren voor het project gereed was. In de twintigste eeuw werd het Kolonelsdiep opgenomen in het Prinses Margrietkanaal.

Prinses Margrietkanaal

Het Prinses Margrietkanaal is aangelegd in de jaren dertig van de twintigste eeuw, en is het Friese deel van de vaarweg. Na de Tweede Wereldoorlog werden de laatste delen gegraven, zo ook het gedeelte tussen Grou (Pikmar) tot Ald Skou.

 

Groningen

In tegenstelling tot het van nature waterrijke Friesland, lag de stad Groningen voorheen helemaal niet aan aan een doorgaand waternetwerk. Hier kwam vanaf de elfde eeuw verandering in.

Van Starkenborghkanaal

Het is november 1938 wanneer het Van Starkenborghkanaal officieel in gebruik gesteld wordt door Koningin Wilhelmina. De naam komt van de toenmalig oud-Commissaris van de Koningin van de provincie Groningen, Edzard Tjarda van Starkenborgh Stachouwer.

 

'Een herkenbare, kleurrijke maar vooral waterrijke beleving'

 

Eemskanaal

Het Eemskanaal is aangelegd tussen 1866 - 1876 en verbindt de stad Groningen met Delfzijl (de Eems). Het Eemskanaal is niet alleen een belangrijke scheepvaartverbinding maar is tegelijk ook de belangrijkste waterafvoer van het noordoosten van Drenthe. In 1958 werd de Oosterhornhaven aangelegd, hier bevindt zich nu het grootste industrieterrein van Delfzijl.

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.