Herstel Brug Schuilenburg

Herstel Brug Schuilenburg

Waarom

  • Brug Schuilenburg is op 3 februari 2024 aangevaren.
  • De brug heeft door de aanvaring flinke schade opgelopen.
  • Rijkswaterstaat gaat de brug herstellen. Dit duurt tot eind 2024.

Herstel Brug Schuilenburg

Brug Schuilenburg is door de aanvaring op 3 februari 2024 flink beschadigd en daardoor afgesloten voor alle verkeer. Na het bepalen van de schade is duidelijk geworden dat de brug voor noodzakelijke reparatie tot eind 2024 wordt gestremd. De brug moet naar een werf worden afgevoerd om de schade goed en veilig te kunnen herstellen. De stremming levert helaas flinke hinder op voor de omgeving. Voor omwonenden biedt Rijkswaterstaat in urgente situaties alternatief vervoer aan (E-bikes en taxivervoer). Daarnaast verkent Rijkswaterstaat op dit moment de mogelijkheden voor het inzetten van een pont tijdens de stremming. Uitgangspunt is dat we hier zeer terughoudend mee zijn in verband met de veiligheid en bereikbaarheid. Echter, soms breekt nood wetten. We onderzoeken 5 locaties die we toetsen op diverse criteria. Over een aantal weken verwachten we het onderzoek te hebben afgerond.

Schade aan brug

De schade aan de brug is groot. Dit komt omdat de brug tijdens de aanvaring in zijn ‘rustpositie’ lag. In deze positie is de brug op twee plaatsen vergrendeld. Door de aanvaring is de brug ‘gedwongen’ geopend. De volledige aandrijving en bewegingswerk van de brug zijn dusdanig beschadigd dat deze bijna volledig vernieuwd moeten worden. Dit geldt ook voor het opzetwerk. Deze is van de brug afgeschoven en uit het water gevist. Ook de hoofdligger is behoorlijk vervormd en deels gescheurd. Vanuit constructief oogpunt moeten we dit herstellen om het brugdek überhaupt weer te kunnen gebruiken. De brug moet naar een werf worden afgevoerd om de schade goed en veilig te kunnen herstellen.

Hinder

Automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen niet over brug Schuilenburg. Verkeer wordt omgeleid via Kootstertille. De vaarweg is wel vrij voor het scheepvaartverkeer.

Alternatief vervoer

Rijkswaterstaat biedt op dit moment alternatief vervoer aan op basis van maatwerk voor urgente gevallen. Per aanvraag wordt beoordeeld of men hier aanspraak op kan maken. Aanvragen lopen via de informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800 – 8002 of via het contactformulier en kunnen ingediend worden tot en met woensdag 1 mei 2024.

Onderzoek inzet pont bij brug Schuilenburg

Tijdens de stremming wordt het auto- en landbouwverkeer omgeleid via brug Kootstertille. Rijkswaterstaat onderzoekt het alternatief van een pont voor de voetgangers en fietsers om de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken. Om te onderzoeken of dit mogelijk is, worden 5 locaties nader onderzocht op de mogelijkheden en onmogelijkheden. U kunt hierbij denken aan onderstaande punten:

  • Nautische veiligheid, hierbij wordt gekeken naar de wettelijke kaders en richtlijnen;
  • De veiligheid voor alle scheepvaart (binnenvaart, recreatievaart en pont);
  • De veiligheid van de toegangswegen naar de pont;
  • Zijn er beperkingen nodig? Denk aan snelheid vaarverkeer en beschikbaarheid vaargeul;
  • Welke aanpassingen zijn mogelijk noodzakelijk om een pont veilig aan- en af te kunnen meren;
  • Voldoen de tijdelijke locaties en inzet van de pont aan de wet- en regelgeving;
  • Benodigde vergunningen om een pont in te zetten.

Welke 5 locaties onderzoeken we?

  • A Westzijde ver van de huidige brug
  • B Westzijde dichtbij de brug
  • C Oostzijde dichtbij de brug
  • D Oostzijde bij haakse bocht in de weg aan de zuidkant
  • E Oostzijde ter hoogte van de zwaaikom
Afbeelding mogelijke locaties pont
Een overzicht van alle mogelijke pont locaties die Rijkswaterstaat onderzoekt.

Vervolg

Over een aantal weken verwachten we het onderzoek naar de mogelijkheden voor een pont te hebben afgerond. Hierover wordt u dan geïnformeerd.

Handige links

Bekijk onderstaande links over meer informatie.

 

Nieuws

Een momentje...
    Cookie-instellingen