De nieuwe Gerrit Krolbrug wordt een hefbrug met een doorvaarthoogte van 4,5 meter. Er komen – net als nu – twee vaste fiets-loopbruggen naast de brug, maar dan op 9,7 meter hoogte. De weg over de brug wordt ingericht als fietsstraat. Daarmee komt er meer ruimte voor de duizenden fietsers die de brug iedere dag passeren. Ook worden de wegen naar de brug toe aangepast.
Zodra de bouw van de nieuwe brug start, worden de fietsloopbruggen en ook de hellingbanen verwijderd. Vanuit veiligheidsoverwegingen is het uitgesloten dat de fiets-loopbruggen in stand worden gehouden tijdens de realisatie. Wanneer de fiets-loopbruggen zijn verwijderd, moeten fietsers gebruik van omleidingsroutes over de nabij gelegen bruggen.
De gebruikers, omwonenden en lokale politiek maken zich grote zorgen over de bereikbaarheid/mobiliteit binnen de stad Groningen wanneer de verbinding Gerrit Krolbrug er niet meer is. Daarom loopt er mede op initiatief van de bewoners een onderzoek naar een de mogelijkheid om de nabij gelegen busbaanbaan zodanig in te richten dat hier ook fietsers en voetgangers gebruik kunnen maken. De verwachting is dat hier in de loop van dit jaar meer duidelijkheid over kan worden gegeven.
Bekijk hier de meest gestelde vragen over het project.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.