Een verkenning naar de vervanging van de brug Kootstertille.
MIRT staat voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. De MIRT-procedure heeft als doel om samen met de regio te komen tot een oplossing voor een opgave in de infrastructuur. Dit wordt gedaan door de opgave breed te onderzoeken en een integrale afweging te maken. De eerste stap van de MIRT-procedure is de verkenning. Deze start door het ondertekenen van de startbeslissing door de minister van Infrastructuur en Waterstaat. In de verkenningsfase wordt stap voor stap wordt toegewerkt naar de best haalbare oplossing. Dit heet het voorkeursalternatief. Hierna volgt een planuitwerkingsfase waarin het ontwerp wordt ingepast en de planologische procedures worden doorlopen. De laatste fase binnen het MIRT is de realisatiefase.
In de Verkenningsfase worden de volgende alternatieven ter vervanging van brug Kootstertille onderzocht:
Dez alternatieven zijn in november 2023 tijdens een informatiebijeenkomst toegelicht. De factsheets met informatie over de alternatieven vindt u hier.
We hebben na de informatiebijeenkomst ruim 70 reacties ontvangen op de alternatieven. Meer dan de helft van de reacties kwamen uit Kootstertille en Drogeham. De overige reacties kwamen uit de nabijgelegen dorpen. De resultaten laten zien dat de voorkeur vanuit de omgeving uitgaat naar het aquaduct gevolgd door de beweegbare brug alternatieven.
Vanuit de omgeving zijn verschillende vragen binnengekomen over geluid, de fietshelling, de fietsroute, mogelijke hinder en impact op het landschap. Antwoorden op deze vragen vindt u bij de veelgestelde vragen.
Voor de vijf alternatieven zijn op verschillende thema’s onderzoeken uitgevoerd, waaronder doorstroming en veiligheid voor scheepvaart- en wegverkeer, ruimtelijke kwaliteit, kosten en geluid etc. Op basis van de onderzoeken zijn de vijf alternatieven stap voor stap afgewogen. De uitkomst van de verkenning is samen met Rijkswaterstaat, provincie Fryslân en gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel en het Wetterskip Fryslân bepaald. De reacties vanuit de omgeving zijn daarbij onder de aandacht gebracht.
Op dit moment is de beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 7,4 meter het advies voorkeursalternatief. Er worden twee ontwikkelingen afgewacht voordat het besluit definitief wordt genomen. Deze ontwikkelingen worden hieronder toegelicht. De factsheets met meer informatie over de argumenten voor de alternatieven vindt u hier.
Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en de provincie Fryslân zijn met elkaar in gesprek over de mogelijkheden voor medefinanciering van een aquaduct. Mocht er geen aquaduct als vervanging voor brug Kootstertille komen, dan wordt de huidige brug vervangen door een beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 7,4 meter of vaste brug met middenpijler met een doorvaarthoogte van 9,1 meter met een uitneembaar deel voor bijzonder transporten.
Brug Kootstertille is op dit moment onderdeel van het verbindingswater voor zeil- en motorboten (categorie AZM route). Voor een AZM route wordt een doorvaarthoogte van 30 meter geëist. Bij de brug Kootstertille varen een zeer beperkt aantal staande masten (huidige brug opent circa 100 keer per jaar). Vanuit Rijkswaterstaat vinden gesprekken plaats over een eventuele afwaardering van AZM route naar verbinding voor motorboten (AM route). Als het besluit wordt genomen om de route om te zetten, dan is een vaste brug met middenpijler met een doorvaarhoogte van 9,1 meter ook kansrijk.
De uitkomst over de mogelijkheden voor medefinanciering voor een aquaduct wordt afgewacht voordat de afweging voor een advies voorkeursalternatief wordt gemaakt. De minister van Infrastructuur en Waterstaat neemt uiteindelijk het besluit over het voorkeursalternatief. Daarna start de planuitwerkingsfase en uiteindelijk de realisatiefase. Meer informatie over de planning van het project vindt u hier.
Bekijk hier de meest gestelde vragen over het project.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.